Dykkerfirmaer konkurrer på miljørigtighed

Foto: Josef Hána [CC BY-SA 3.0]
Foto: Josef Hána [CC BY-SA 3.0]

Det er blevet en konkurrencefordel at gøre noget godt for miljøet.

Det budskab har en række producenter af dykkerudstyr og arrangører af dykkerrejser opfanget.

Senest har dykkerrejseselskabet Blue O Two, der har specialiseret sig i at arrangere dykkerferier, besluttet at droppe engangsplastik på deres både.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Beslutningen er i direkte forlængelse af den verdensomspændende kampagne mod plastik i havene, som Dansk Sportsdykker Forbund også er en del af.

Også dykkerur-producenten Oris gør en indsats for miljøet med urmodellen Oris AQUIS Clipperton.

Selskabet har kastet sig over at bevare den franske ø Clipperton, der ligger ud for Mexicos kyst. Øen er ubeboet og kendt for sine rige dyreliv, der også fungerer som migrationskorridor for en række truede arter. Indtægterne fra uret går til at støtte livet omkring øen.

Læs også

Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet
Dykning og havet

Dansk undervandsrobot i stor konkurrence

Den danske undervandsrobot The Little Mermaid er som de første danskere nogensinde blevet udvalgt til at deltage i en international universitetskonkurrence for undervandsrobotteknologi, der afvikles i Canada. Bag robotten står to ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet, […]

Dykning og havet

Prins overtager sportsdykkerforbund

Det er ikke kun den danske tronfølger, der har kastet sin kærlighed på dykkersporten. Den britiske tronfølger Prins William har nemlig overtaget posten som præsident for det britiske sportsdykkerforbund, British Sub-Aqua Club (BSAC). Det oplyser […]